Jasmina Ocko's Blog

Poslovni izvještaji kao temelj poslovnog upravljanja

Posted on: 24. listopada 2010.

Svaka poslovna aktivnost u bilo kojem segmentu poduzeća, ostavlja cijeli niz tragova i utjecaja na druge segmente poduzeća, ali i njegovu okolinu. Često puta je vrlo teško i naslutiti na koji način će se jedna poslovna odluka nakon određenog razdoblja pozitivno ili negativno reflektirati na krajnji rezultat. A cilj upravljanja od strane menadžmenta je postizanje stalnog i održivog rasta, rentabilnosti, inovativnosti, rast vrijednosti poduzeća (koje se dokazuje na tržištu), prevlast nad konkurentima i kontinuirano visoka razina kvalitete poslovanja. U korelaciji sa veličinom poduzeća, neminovno raste i njegova složenost. Procesi i strukture postaju sve kompliciranije, utjecaji sve suptilniji i sve teže mjerljivi, a pokušaj ovladavanja nepoznatim i nepredvidivim postaje gotovo nemogućim. Poslovni izvještaji dobro su sredstvo kojim se mogu otkriti neki važni međusobni utjecaji, povezati parcijalne informacije i doći do prilično ispravnih zaključaka. Međutim, za to trebaju biti zadovoljena četiri osnovna uvjeta:

– adekvatan informacijski sustav koji omogućava dovoljno relevantnih podataka u zadovoljavajućem vremenu,
– kadrovi u kontrolingu  koji dobro razumiju poslovanje, koji su dovoljno stručni i kompetentni da te podatke pretvore u vjerodostojne i korisne informacije koje će se moći iskoristiti za eliminiranje pogrešnih odluka,
– zainteresirani menadžment koji jednako tako dobro razumije ekonomiju i ekonomske procese, te može kompetentno tražiti i koristiti dobivene informacije
– razvijena računovodstvena funkcija usmjerena na interne, a ne samo na eksterne korisnike.

Menadžment inače definiramo kao aktivnost usmjerena na postizanje određenih unaprijed zacrtanih ciljeva aktivnostima drugih ljudi. Osnovne funkcije menadžmenta su: planiranje, organiziranje, upravljanje ljudskih potencijalima, vođenje i kontrola.  Iz navedene definicije, a poznajući poslove i zadatke kontrolinga, jasno je koliko kontroling slijedi upravo zadatke menadžmenta.

Na početku svakog poslovnog procesa je planiranje. Menadžment postavlja kratkoročne poslovne ciljeve na temelju strateških ciljeva, a kontroling ih pretvara u financijski oblik, te daje okvire u kojim se poslovanje treba odvijati. Planiranjem poduzeće zapravo usmjeravamo prema budućnosti.

Organizacija bez scenarija mogućih situacija u kontrolingu za menadžment može biti neizvjestan posao. Zbog toga se u kontrolingu izrađuju projekcije mogućih varijanti organiziranja pojedinih funkcija u poduzeću. Poduzeće ima zadatak da uspostavi i klasificira sve potrebne aktivnosti u poduzeću, grupira aktivnosti na jednom od načela izgradnje organizacijske strukture, dodjeljuje aktivnosti pojedinim organizacijskim jedinicama, menadžerima i zaposlenima, odredi uloge ljudima koji rade zajedno i da osigura koordinaciju u organizacijskoj strukturi poduzeća.

Upravljanje ljudskim potencijalima jedan je od svakako najzahtjevnijih poslova menadžmenta. Kontroling pokušava pomoći mjereći učinke, produktivnost, novostvorenu vrijednost ili dobit po zaposlenom, efikasnost i efektivnost, zadovoljstvo kupaca i sl. ne bi li na taj način pomogao menadžmentu da pronađe pravi način usmjeravanja najvrednije (izvan bilančne) imovine poduzeća.

Kontrola je posljednji zadatak upravljanja, ali i kontrolinga. Iako mnogi kontrolu poslovanja pogrešno smatraju jedinom ili najvažnijom funkcijom kontrolinga, ona stvarno zauzima značajno mjesto u hijerarhiji poslova i zadataka. Kontrolom postignutog, menadžment i kontroling pokušavaju detektirati pogrešne poteze i moguće načine ispravljanja lošeg stanja. Jednako tako, kontrolom izvršenih aktivnosti bitno je pronaći dobre modele koji su donijeli uspješne poslovne rezultate i ispravno ih i u budućnosti koristiti. Kontrola kao funkcija menadžmenta predstavlja nadzor nad djelovanjem poduzeća sa svrhom da ono ostane na pravom putu radi ostvarenja ciljeva poduzeća. Proces kontrole počinje sa usporedbom ostvarenog sa standardima i zadacima koje kompanija želi postići.

Proces kontrole uključuje tri koraka:
– prvi korak predstavlja određivanje standarda kao referentne veličine za usporedbu ostvarenog s planiranim,
– drugi korak je mjerenje ostvarenih rezultata u odnosu na plan,
– treći je korak otklanjanje odstupanja od standarda i plana

Poslovni izvještaji moraju slijediti navedene zadatke menadžmenta. Tako su planske veličine osnova i standard mjerenja postignutih rezultata. Organizacijski okvir dominira poslovnim izvještajem koji su zahvaljujući njemu uvijek jednoobrazni i lako razumljivi. Izvršeni i postignuti rezultati uvijek su podvrgnuti kritičkom osvrtu i kontroli, a kontroling mi daje i dodatnu savjetničku dimenziju koja može sugerirati menadžmentu iduće poslovne poteze.

6 komentara to "Poslovni izvještaji kao temelj poslovnog upravljanja"

Poštovana kolegice Očko,

kada ste nabrajali osnovne preduvjete za povezivanje činjenica i izradu poslovnih izvještaja spomenuli ste računalnu infrastrukturu. Možete mi pojasniti što se pod tim podrazumijeva i imate li u tom smislu nekih preporuka?
I moje drugo pitanje, kada ste spomenuli standard mjerenja postignutih rezultata kako bi imali referentnu točku – postoji li neki alat ili smjernice kako dobro i realno odrediti referentne točke?

Hvala

Poštovni kolega Miroslav,

kako je kolegica Očko spomenula u članku – bitan je menedžment tvrtke.
Pa ne možete očekivati da netko izvan Vaše tvrtke može znati bolje od vas kakav Vam treba računalni sustav

Poštovani kolega Miroslav,

bez adekvatog informacijskog sustava koji omogućava dovoljno relevantnih podataka u zadovoljavajućem vremenu nema dobrog izvještavanja. Pri tome mislim na sustave koji omogučavaju prikupljanje podataka kroz brojne dimenzije, odnosno omogućava razvrstavanje svake poslovne promjene prema unaprijed postavljenim kriterijima – prema gupama kupaca, tržišnim segmentima, tržišnim nišama, centrima odgovornosti, grupama proizvoda itd.itd.itd. Imam odlična iskustva sa nekim sustavima, ali to sve ovisi o konkretnom slučaju – nije sve za svakoga. Tome treba pristupiti vrlo oprezno jer se radi o investiciji koja košta dosta novca.

Pitanje određivanja standarda moram reći da je složenije nego što se u praksi želi priznati.

Stadnardi ovise o grani djelatnosti, unutar svake grane o veličini i strukturi samog poduzeća, ali povrh svega o strateškim ciljevima menadžmenta. Dakle točno tim redom idemo sve dublje i dublje u preispitivanje očekivanih i željenih rezultata. Također, stadnard koji smo danas postavili ne mora znaćiti da nas zadovoljava duže vrijeme, jer ne samo da se mijenjamo mi, mijenja se cijelo okruženje, poslovne prilike, makroekonomski aspekti, fiskalna, monetarna, kreditna politika…. Zvući kao filozofiranje, ali zaista nije. Vidjeti ćemo što će se dogoditi sa nakladnicima kad ukinu nultu stopu PDV-a… Dakle, s obzirom da “stalna samo mjena jest”, mi u kontrolingu trudimo se pratiti te mjene i biti jedan korak ispred njih. Nema konkretnijeg odgovora, bez konkretnog slučaja. Nadam se da sam vam pomogla 🙂

Poštovani kolega Miroslav,

postavljenje realnih referentnih točaka znanost je za sebe. Kako sam imao prilike slušati kolegicu Očko, bitno smo promijenili naše referentne točke u tvrtki. Mi smo koristili tkz ‘mile stone’ jer smo mislili kao izvozna tvrtke da je najvažnije održati projektom zacrtane rokove, ali pokazalo se to pogrešnim (vrlo skupim pristupom) jer smo sada prešli na nešto drugačiji sustav optimalan za naše poslovanje. Nešto smo i u uštedili 🙂

Stjepan V.

Poštovana kolegice Očko,

kolega stjepan je spomenuo da je bio na Vašem predavanju. Možete li me uputiti gdje i kada ćete držati slijedeće predavanje?

Slijedeći treninzi su u Verlag Dashoferu – 09.11. – Kontroling – tajne uspješnih prodajnih rezultata i 19.11. – Kontroling u službi menadžmenta. Na http://www.kognosko.hr pišu detalji koji bi vas mogli interesirati. Biti će mi drago ako se vidimo tamo!

Komentiraj


  • Nijedno
  • Ivana Matic: Odlično ste sumirali stanje na našem tržištu. Što se tiče stranih kompanija, većina njih je jako mala s 10-15 zaposlenih i nemaju ni potrebe z
  • jasmina ocko: Slijedeći treninzi su u Verlag Dashoferu - 09.11. - Kontroling - tajne uspješnih prodajnih rezultata i 19.11. - Kontroling u službi menadžmenta. N
  • Petar: Poštovana kolegice Očko, kolega stjepan je spomenuo da je bio na Vašem predavanju. Možete li me uputiti gdje i kada ćete držati slijedeće pr